Welkom bij Fotomuseum Hilversum. We zijn dagelijks geopend van 11.00 - 17.00 uur.Welkom bij Fotomuseum Hilversum. We zijn dagelijks geopend van 11.00 - 17.00 uur.Welkom bij Fotomuseum Hilversum. We zijn dagelijks geopend van 11.00 - 17.00 uur.
Logo Fotomuseum HilversumLogo Fotomuseum Hilversum

Fotomuseum Hilversum opent haar deuren vanaf 2 december 2025

Nederland verwelkomt een nieuw fotomuseum: Fotomuseum Hilversum. Het voormalige Museum Hilversum spreekt zich uit en heeft gekozen voor de nieuwe naam Fotomuseum Hilversum.

De nieuwe identiteit — ontworpen door bureau LMNOP — en nieuwe naam, maken zichtbaar wat het museum al langere tijd is: een plek waar fotografie leidend is. Met deze stap wil het museum meer bezoekers trekken. Het is geen koerswijziging, maar een heldere profilering. Het museum focust zich op hedendaagse fotografie en heeft een programmering die sterk verbonden is met het maatschappelijke debat rondom beeldcultuur.

“In onze huidige maatschappij worden we continu overspoeld door beelden. In Fotomuseum Hilversum kom je meer te weten over de rol van fotografie vandaag de dag,” zegt directeur Fleur van Muiswinkel. “Wat is de waarde van fotografie in een tijd waarin AI een steeds grotere rol speelt? Ons museum biedt rust, nieuwe perspectieven en laat je verbazen.”

Met een nadruk op nieuwsfotografie, documentaire beeldverhalen en actuele beeldcultuur biedt het museum iets dat in onze snelle beeldmaatschappij steeds schaarser wordt: vertraging, context en ruimte om echt te kijken. Het focust zich op tentoonstellingen van gerenommeerde fotografen, mid-career makers en nieuw talent. Fotomuseum Hilversum laat zien hoe beelden ontstaan, circuleren en betekenis krijgen en waarom dat ertoe doet. Samen met vaste partners als Stichting Zilveren Camera en World Press Photo benadrukt het museum het belang van fotojournalistiek, persvrijheid en dialoog om ons begrip van de wereld en de mensen om ons heen te vergroten.

Met deze focus vervult het museum een unieke rol binnen het Nederlandse museale veld: het verbindt de urgentie van nieuws- en documentairefotografie met de verbeeldingskracht van fotografen en haar bezoekers. Gelegen in het midden van Nederland biedt het museum een toegankelijke plek waar bezoekers de rust krijgen om zich te verdiepen in gelaagde en actuele visuele verhalen.

Fotomuseum Hilversum bouwt voort op de rijke mediageschiedenis van de stad. In een omgeving waar dagelijks beeld wordt gemaakt en gedeeld, wil het museum een plek zijn waar zowel professionals als een breed publiek samenkomen. Aansluitend werkt het museum samen met mediapartner 'Het Perfecte Plaatje' om fotografie bij een groot en divers publiek onder de aandacht te brengen.

Onder het motto Kijk, Ontmoet, Vertel nodigt het museumbezoekers uit om fotografie actief te beleven. Kijk staat voor aandachtig en vertraagd kijken, Ontmoet voor het samenbrengen van bezoekers, makers en verhalen, en Vertel voor het delen en begrijpen van de betekenis van beelden.

Het museum is een open huis voor fotografie en publiek, in het hart van de mediastad Hilversum: het beschikt over vijf tentoonstellingszalen met in totaal circa 500 m² muuroppervlak, een museumcafé en een winkel met fotoboeken en kleine edities.

Het nieuwe logo is ontworpen door het multidisciplinaire ontwerpbureau LMNOP. Zij lieten zich inspireren door de 19e eeuwse plafondschilderingen in het historische deel van het museum. Op het plafond is een windroos te zien die verwijst naar de omliggende gemeenten. Die verbondenheid met de wereld om zich heen staat – net als in de tijd van het voormalig raadhuis – nog altijd centraal in de werking van het museum.